<$BlÇarşamba, Kasım 22, 2006>

<$Bl

merhaba,

5 Mayıs 1998’de bir sahafta buldum kitabı; “Belki de Bunlar...”
Hiç bilmediğim bir çizer, M.Ali Türkmen.Çarpıcı işler var kitapta.





Ferit Edgü’nün yazdığı önsözden 1991’de yayınlanan “Yani şey...” adlı bir kitap daha olduğunu öğreniyorum, ne kadar aradıysam da bulamadım;

“Mehmet Ali Türkmen’in “Yani Şey...” adlı albümü 1991’de yayımlanmıştı. “Büyümeyenlere” adanan bu albümde, birbirinden oldukça farklı anlayışta “çizgiler” yer almaktaydı.Bu farklı çizgileri birbirine yakınlaştıran bir öğe vardI: Kara Mizah.



Bu kez, karşımızda, bir bütünlük oluşturan yapıtları var Türkmen’in.Araştırılmış, seçilmiş, karar verilmiş, geliştirilmiş bir üslup birlikteliğinin ürünleri.

Kara mizahın acı dozu artmış ve göreceğiniz gibi, konuyla da sınırlı değil bu doz.Renk ve biçim konunun ayrılmaz birer parçasıysa, konu da, renk ve biçimin ayrılmaz bir parçası.Daha açık bir deyişle, “renklendirilmiş” çizgilerle karşı karşıya değiliz bu...(bu adlandırmakta güçlük çektiğim, ama gene de daha iyisini bulamadığım için karikatür diyeceğim) bu görsel sanat ürünlerinde.

Dramatik olana, onun içinde barındırdığı saçma (absurde) açısından bakan Türkmen’i, bu açıdan sevgili Roland Topor’a yaklaştırmak mümkün.Çünkü iki çizer de, yaşamın çelişkilerine acı bir gülüşle bakıyorlar.Sanki gözleriyle birlikte elleri de görüyor.Ve el, böylece – sanki – gördüğünü ve bildiğini çizip boyuyor.Tüm bu aykırı görünüşlerine karşı bunca inandırıcı olmalarının nedeni de bu olsa gerek.

Yaşamla değil, sanatla karşı karşıya olduğunuzu bir an olsun aklınızdan çıkarmayın bu sayfaları çevirirken.

Bir de, eğer iki işi aynı anda yapabilenlerdenseniz, gülerken düşünmeyi deneyin.Ya da Türkmen’in yaptığı gibi, tersini.

FERİT EDGÜ, 5 ARALIK 1994 / İSTANBUL”






Daha sonra kitabı hiçbir yerde göremedim, bunun nedenini, bu sene, yine tesadüfen gördüğüm 3. kitabında (“Ara Toplam”) şöyle yazmış Türkmen;

“1996 yılında “Belki de bunlar...” adıyla basılan kitap, eş dost dışında maalesef kimseye ulaşamadı, dağıtımı bazı nedenlerle yapılamadı.Bu kitabın birinci bölümünü, birkaç iş eksiğiyle o kitap oluşturuyor.”

Yeni kitap, küçük boy ama sert kapak.Yeni işlerde aynı güçlü mizah ama biraz daha farklı bir teknik var.Boyama stili daha rahat, daha serbest, daha savruk, bana göre çok daha etkileyici böyle, yine kendimden geçiyorum.
Renkler daha canlı diyeceğim ama iki kitaptaki aynı çalışmaların basımının ne kadar da farklı olduğunu görünce, orjinalleri görmeden bir yargıya varamıyorum.

Ne yazık ki, bu üçüncü kitabın (ki Türkmen’in sitesinde iki kitabı olduğundan bahsediliyor, “belki de bunlar...” yazılmamış) akıbeti de ikinci kitap gibi görünüyor.Tesadüfen gördüm dedim ya, o kopya kitapçıda hasar görmüş, yırtılmıştı, temiz bir tane bulmak için ne kadar kitapçı gezdiğimi, internette ne arama yaptığımı anlatamam.Ama değdi...






Daha sonra Güldiken dergisiyle tanışıp, eski sayıları toplayınca Türkmen’in yaptığı kapaklar ve bir reklam ilüstrasyonu buldum.

Sitesinde yazdığı kadarıyla Sn.Türkmen şu an M.S.Ü Grafik Bölümünde öğretim görevlisi.
1964 yılında, Adana'da doğan sanatçı M.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümünü 1990 yılında bitirmiş.


Burada görünen çalışmalarını ben “AraToplam” isimli son kitaptan taradım, ne yazık ki, tarayıcım profesyonel bir donanım değil, bazı kayıplar oldu renklerde, yine de büyük zevk alacağınıza eminim.

www.mehmetaliturkmen.com adresinde sanatçının sitesine ulaşabilirsiniz, Flash ile hazırlanan sitede, küçük bir programlama hatası var sanırım, yükleme bittikten sonra “sağ klik” ve “play” demeniz gerekiyor.Biyografi, iletişim bilgilerinin yanısıra burada olmayan çalışmalar da bulabilirsiniz.




Son olarak, her iki kitap da çizgiye ilgi duyan herkesin mutlaka sahip olması gereken kitaplar.Çalışmaların başarısının yanında, kitapların, tasarımı, baskı kalitesi de etkileyici, çok az çizere böyle kitaplar nasip oluyor.

Gelecek yazı, Selçuk Demirel...Pek yakında :)

Selamlar.



* Bu yazıyı desteklemek için kullanılan görsellerin bütün yayın hakları Mehmet Ali Türkmen'e aittir.
Bir kitaptan 2, diğerinden 3 adet görsel taradım, bundan önce de sanatçıyla iletişime geçmek için her iki kitaptaki e-posta adreslerini denedim ama yanıt alamadım, umarım anlayışla karşılayacaktır.

<$Bl0um:

<$BlYorum Gönder